فرقی نمیکند که شما یک تولیدکنندهی محصول هستید یا ارائهدهندهی خدمات؛ درهرصورت کسبوکار شما برای بقاء نیازمند تعریف یک مدلِ درآمدی است. حتی اگر مشغول انجام فعالیتهای فرهنگی یا امور خیریه هم باشید، برای اینکه فعالیت شما مستمر باشد نیازمند این هستید که جریان درآمدی پایداری داشته باشید که هزینههای جاری شما را تأمین کند، پس آشنایی با مدلهای مختلف کسب درآمد از مهمترین مباحث یک کسبوکار است.
در ادامه پنج مدل درآمدی معرفی خواهد شد که هرکدام آنها متناسب با نوع کسبوکار و رفتار مشتریان شما مناسب خواهد بود:
۱- مدل درآمدی براساس حذف زوائد
۲- مدل درآمدی نرخ ثابت مستقل از مصرف
۳- مدل درآمدی براساس مصرف
۴- مدل درآمدی فریمیوم
۵- مدل درآمدی براساس فرانچایز
قبل از اینکه درمورد هریک از مدلها توضیح داده شود این نکته را در نظر داشته باشید که «مدل درآمدی» با «مدل خلق ارزش» متفاوت است؛ یا بهتر است بگوییم الزاماً یکی نیست، پس پیشنهاد میکنیم ابتدا پادکست (فایل صوتی) تفاوت مشتری و مصرف کننده را به عنوان پیش نیاز گوش کنید.
به مثالهای زیر توجه کنید:
در یک فروشگاه لباس که پیراهن فروخته میشود، مشتری شما (کسی که به شما پول پرداخت میکند) با مصرفکنندهی شما (کسی که محصول شما را استفاده میکند) مشابه هستند، اما در یک کسبوکار مانند شبکهی تلویزیونی، مصرفکنندهها کسانی هستند که برنامههای شبکه را دنبال میکنند و مشتریها صاحبان کسبوکارهایی هستند که برای بیشتر دیده شدن حاضر به پرداخت پول بابت تبلیغات در آن شبکه هستند.
در نتیجه در مرحلهی اول تعیین مدل درآمدی لازم است، شما مصرفکننده و مشتری را در کسبوکار خودتان مشخص کنید؛ سپس بر اساس رفتار مخاطبین خود اقدام به تعیین مدل درآمدی مناسب نمایید. در ضمن شما میتوانید در کسبوکارتان از ترکیب چند مدل درآمدی مختلف استفاده کنید و برای هر کدام از کالاها یا خدماتتان یک مدل درآمدی را تعریف کنید. مثلاً رستورانی که در وعدهی صبحانهی خود با دریافت یک مبلغ ثابت فارغ از میزان مصرف برای مشتریان خود امکان استفاده از بوفه را فراهم میکند و در وعدهی ناهار براساس میزان مصرف و به ازای هر سفارش از مشتری هزینه دریافت میکند و در وعدهی شام، استفاده از سالاد بار را رایگان در نظر میگیرد، از سه مدل درآمدی مختلف (نرخ ثابت مستقل از مصرف، براساس میزان مصرف و فریمیوم) استفاده میکند.
اگر به دنبال مناسبترین مدل درآمدی برای بیزنس خود هستید، میتوانید از خدمات تخصصی مشاورهی کسب و کار مجموعه استفاده کنید.